خلاصه و نکات مهم کتاب بهره وری نیروی انسانی
تلاش برای بهبود و استفاده مؤثر و کارآمد از منابع گوناگون همچون نیروی کار، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات، هدف تمامی مدیران سازما نهای اقتصادی و واحدهای تولیدی صنعتی ومؤسسات خدماتی است. وجود ساختار سازمانی مناسب، رو شهای اجرائی کارامد، تجهیزات و ابزار کار سالم، فضای کارمتعادل و از همه مهمتر نیروی انسان
دسته بندی: جزوات» مدیریت
فرمت فایل دانلودی: zip
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 95
حجم فایل: 445 کیلوبایت
این فایل با موضوع خلاصه و نکات مهم کتاب بهره وری نیروی انسانی در 95 صفحه ارائه شده است. در فالب ورد
مروری بر مطالعات پیشین: 7-5
بخش اول:
کارائی 8
اثربخشی. 9
بهره وری 9
به کارگیری بهره وری در سازمان.. 10
موانع بهره وری در نظام اداری. 11
1- ضعف مدیریت: 11
2- نیروی انسانی غیرمتخصص:. 11
3- عدم وجود سیستم ارزشیابی مناسب کارکنان. 11
4- عدم وجود انگیزه کاری در کارکنان:. 11
5- حاکم بودن روحیه منفعت طلبی فردی:... 11
6- کم کاری: 11
7- «رانت» های مختلف. 11
8- مشغله زیاد کاری مدیران:.. 12
9- روش های انجام کار: 12
عوامل موثر در بهره وری... 12
الف: عوامل برون سازمانی: 12
1- عوامل فرهنگی: 12
2- عوامل اقتصادی:. 13
3- عوامل اجتماعی: 13
ب- عوامل درون سازمانی:.. 13
1-نیروی انسانی:... 13
2- فضای سازمان:. 13
3- حقوق و دستمزد:. 13
4- آموزش کارکنان:... 13
5- تکنولوژی:.. 14
6- تشویق و پاداش:... 14
7- فرهنگ سازمان:... 14
8- کیفیت زندگی کاری: 15
9- سبک و روش مدیریت:. 15
بهره وری و مدیریت دولتی نوین... 15
بخش دوم:
انگیزش. 20
عوامل موثر بر ایجاد انگیزه 20
تئوری انگیزشی هرزبرگ.. 25
کاوش جهانی برای یافتن انگیزه 26
بخش سوم: مشارکت و خلاقیت در کارکنان.. 28
نقش مدیریت در ایجاد نوآوری کارکنان... 29
توانایی ارتقای دائم... 30
مطرح سازید و ارتباط ایجاد کنید.. 30
حرف های تشویق آمیز و انگیزه دهنده:.. 31
پول:. 31
آنچه باید مدیران بدانند و بخوانند:.. 32
استرس و کارایی کارکنان.. 38
استرس: 38
علل استرس... 39:
الف) شاخصه های عوامل فیزیکی: 39
ب) صدای هنجار.. 39
ج) شاخصه های عومل کاری... 40
د) نبود حمایت گروهی:... 40
ه) عوامل فردی:... 40
توصیه هایی برای کاهش استرس.. 41
1- یاد بگیرید که برنامه ریزی کنید 41
2-محدودیت ها و ضعف های خود را بشناسید و آنها را قبول کنید.. 41
3-یاد بگیرید که در زندگی بازی، تفریح و سرگرمی داشته باشید... 41
4- شخص مثبتی باشید.. 41
5-یاد بگیرید که گذشت داشته باشید و دیگران و عقاید آنها را تحمل کنید. 41
6- از رقابت ها و چشم و هم چشمی های بیجا و غیر ضروری پرهیز کنید. 41
7- یاد بگیرید که روش شما برای استراحت و آرامش، منظم و عاری از داوری های آرام بخش و مسکن باشد. 41
8- مشکلات و مسائل خود را در درون خود نگه ندارید... 41
9- تفکر خود را عوض کنید 41
نتیجه گیری:.. 42
منابع 43
مقدمه
مدیریت بهره وری:
تلاش برای بهبود و استفاده مؤثر و کارآمد از منابع گوناگون همچون نیروی کار، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات، هدف تمامی مدیران سازما نهای اقتصادی و واحدهای تولیدی صنعتی ومؤسسات خدماتی است. وجود ساختار سازمانی مناسب، رو شهای اجرائی کارامد، تجهیزات و ابزار کار سالم، فضای کارمتعادل و از همه مهمتر نیروی انسانی واجد صلاحیت و شایسته از ضروریاتی هستند که برای نیل به بهر ه وری مطلوب باید موردتوجه مدیران قرار گیرد.
مشارکت کارکنان در امور و تلا شهای هوشیارانه و آگاهانه آنان همراه با انضباط کاری می تواند بر میزان بهر ه وری در یک محیط پویا تأثیر گذارد.
روح فرهنگ بهبود بهر ه وری باید در کالبد سازمان دمیده شود که در آن میان نیروی انسانی هسته مرکزی را تشکیل می دهد. یکی از مهمترین اهداف در هر سازمان ارتقای سطح بهر ه وری آن است و با توجه به این که انسان در ایجاد بهره وری نقشی محوری دارد درخواست های او در سازمان اثری کلیدی به جا می گذارد..
تعاریف و مفاهیم
بهر ه وری عبارت است از به دست آوردن حداکثر سود ممکن با بهر ه گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد ومهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، زمان، مکان و ... به
منظور ارتقای رفاه جامعه، بهر ه وری در سطح فرد، سازمان و ملی تقسیم می شود و دارای منابع و فوایدی از جمله: صرفه جویی در هزینه ها، ارتقای شغلی کارکنان، ایجاد محیط کاری جذاب،
از منظری دیگر، بهر ه وری عبارت است از به حداکثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی و تمهیدات به طریق علمی به منظور کاهش هزینه ها و رضایت کارکنان، مدیران و مصرف کنندگان. تعاریف دیگر، بهر ه وری نیروی انسانی را حداکثر استفاده مناسب از نیروی انسانی به منظور تحقق اهداف سازمان با کمترین زمان و حداقل هزینه برشمرده اند.
امروزه بهر ه وری فراتر از کی معیار و شاخص اقتصادی است وبه عنوان کی رو کیرد جامع، کی فرهنگ و نگرش نظا مگرا و کی کلی از همه اجزا مطرح است. کریس آرگریس، وارن بنیس و رنسیس لکیرت استدلال کرد ه اند که برای دستیابی به تعهد کارکنان در کار، خشنودی شغلی و بهر ه وری، مشارکت آ نها در تصمیم گیری امر حیاتی و بنیادی است. بلچر معتقد است چالش بهر ه وری نیاز به پاسخ متفکرانه و سریع دارد. استاف و گریفین) 1991 (، در یک تحقیق به کارکنان سازمان اجازه دادند تا کار خود را مجددا طراحی کنند و نسبت به فرآیند تصمیم گیری در این زمینه نیز مشارکت بیشتری داشته باشند که نتایج حاصل از این تحقیق آن بوده است که میزان بهر ه وری آنان افزایش پیدا کرده و هزینه های تولید کاهش یافت.
تعریف بهره وری
بهره وری عبارت است از به حداکثر رساندن استفاده از منابع، بهره وری ترکیبی از کارایی و اثربخشی است. به بیان ساده بهره وری عبارتست از انجام درست کارهای درست. نیروی انسانی و تمهیدات به طریق علمی به منظور کاهش هزینه ها و رضایت کارکنان، مدیران و مصرف کنندگان، بهره وری نیروی انسانی را حداکثر استفاده مناسب از نیروی انسانی به منظور حرکت در جهت اهداف سازمان با کمترین زمان و حداقل هزینه دانسته اند. بر اساس دیدگاه سازمان بهره وری ملی ایران، بهره وری یک نگرش عقلانی به کار و زندگی است. این مانند یک فرهنگ بوده که هدف آن هوشمندانه تر کردن فعالیتها برای یک زندگی بهتر و متعالی است. بهره وری عبارت است به دست آوردن حداکثر سود ممکن از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات زمان، مکان و... به منظور ارتقاء رفاه جامعه، به گونه ای که افزایش آن به عنوان یک ضرورت، در جهت ارتقاء سطح زندگی انسانها و ساختن اجتماعی همواره مدنظر صاحبنظران سیاست، مدیریت و اقتصاد قرار دارد.
بهبود بهره وری موضوعی بوده است که از ابتدای تاریخ بشر و در کلیه نظامهای سیاسی و اقتصادی مطرح بوده است. اما تحقیق در موردچگونگی افزایش بهره وری بطور سیستماتیک و در چهارچوب مباحث علمی تحلیلی از حدود 200 سال پیش به این طرف بطور جدی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. واژه «بهره وری» برای نخستین بار بوسیله فرانسوا کنه ریاضیدان و اقتصادان فرانسوی بکار برده شد. «کنه» با طرح جدول اقتصادی، اقتدار هر دولتی را منوط به افزایش بهره وری در بخش کشاورزی می دانست. در سال 1883 فرانسوی دیگری بنام لیتره بهره وری را دانش و فن تولید تعریف کرد. با شروع دوره نهضت مدیریت علمی در اوایل سالهای 1900، فردریک وینسلو، تیلور و فرانک و لیلیان گیلبریث به منظور افزایش کارائی کارگران، درباره تقسیم کار، بهبود روشها و تعیین زمان استاندارد، مطالعاتی را انجام دادند کارائی بعنوان نسبتی از زمان واقعی انجام کار به زمان استاندارد از پیش تعیین شده تعریف شد.
اما واژه ای که به تدریج جنبه عمومی تر و کلی تر پیدا کرد و در ادبیات مدیریت رایج گردیده «بهره وری» بود که در سال 1950 سازمان همکاری اقتصادی اروپا بطور رسمی بهره وری را چنین تعریف کرد:
‘ بهره وری حاصل کسری است که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یکی از عوامل تولید بدست می آید. بدین لحاظ می توان از بهره وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی کار صحبت کرد. ‘
همچنین درسال 1958آژانس بهره وری اروپا ((EPA بهره وری رادرجه وشدت استفاده موثرازهریک ازعوامل تولید تعریف کرد همچنین این سازمان اعلام داشت که بهره وری یک نوع طرز فکر ودیدگاه است.
براین پایه که هر فرد می تواند کارهاووظایفش را هرروز بهترازروز قبل به انجام برساند از نظر این آژانس اعتقاد به بهره وری یعنی داشتن ایمان راسخ به پیشرفت وتعالی انسانها. ودرکل بهره وری مفهومی است که برای نشان دادن نسبت برون داد بر درون داد یک فرد، واحد و سازمان به کار گرفته می شود.